W scenariuszu tym chciałam pokazać jak poprzez zabawę można nauczyc dzieci prawidłowych nawyków higieniczno-zdrowotnych.
Miejsce: korytarz Uczestnicy: uczniowie kl. III Rekwizyty: fartuch biały, słuchawki, owoce, warzywa, mleko, miś pluszowy, kotek pluszowy
Cele: -kształtowanie umiejętności dbania o swoje zdrowie, -wyrabianie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno- zdrowotnych
Działania w zakresie kształcenia: Higiena osobista i higiena otoczenia Zdrowy styl odżywiania.
Przebieg: - uczniowie recytują wiersze o tematyce promującej zdrowie, prawidłowe odżywianie, - przedstawiają inscenizację pokazującą walkę z mikrobami, - pokazują prawidłowe mycie zębów, - przypinają hasła o czystości.
1.Dbajmy o czystość:
My się wody nie boimy! U nas w szkole każdy pamięta, Że myć się trzeba nie tylko od święta. W poniedziałki, wtorki, środy, W każdy dzień tygodnia. My się nie boimy wody, Nawet jeśli chłodna.
Kotek Popatrzcie jak kotek się myje jedną łapkę, drugą łapkę, mordkę, nosek, szyję. Potem myje brzuszek, nie opuści uszek, Już nie wspomnę o ogonku, Bo ten umył na początku. Nie chcę robić brzydkich plotek Ale mógłby uczyć kotek, jak się trzeba myć, żeby zdrowym być.
Zmartwienie Grzesia -Grzesiu, umyj buzię i szyję. -Nie umyję. -Grzesiu, opłucz się dla ochłody. -Nie lubię wody. -Grzesiu, jakie ty masz ręce! Umyj bo wstyd. -Aż tak się nie poświęcę! -powiedział i znikł. Ale wraca z podwórka Grześ. Rozmazując brudne smugi łez I szlochając woła z daleka: Mamo, powiedz, dlaczego nie mam wcale kolegów?
Co kto lubi Wróbel kąpie się w piasku, Żelazo w oliwie. Bardzo im się dziwię, Bo ja , owszem, też lubię Umyć się codziennie, Lecz mydłem i wodą. tak jest przyjemniej!
Hasła o czystości: Kąpiel w ciepłej wodzie co dzień, sprzyja zdrowiu i urodzie! Kto się chętnie, często myje, mało cierpi, długo żyje! Mamo, twoja córka ma zęby jak wiewiórka! -Tak, córeczko, bo dbasz o nie. Myjesz rano i wieczorem.
2.Źródła zdrowia
Jak wyleczyć misia Leczyliśmy dzisiaj pluszowego misia. Doktorem był Artur, włożył biały fartuch. A na szyi miał lekarskie słuchawki. Wziął misia za rączkę, zmierzył mu gorączkę Opukał , osłuchał i receptę potem narysował. Każdy był ciekaw, co miś dostać musi. A tam były owoce i butelka mleka , Miś w wózku na łące i słońce i rzeka. Teraz już wiemy, co trzeba zrobić, Żeby nasz misiek był zawsze zdrowy.
Dobra rada Jedz owoce i jarzyny. W nich mieszkają witaminy. Kto je sobie lekceważy, Musi chodzić do lekarzy.
Sposób na choroby Na groźne choroby Są rożne sposoby, Lecz wśród innych jeden znam, Którego przestrzegam sam, Kiedy znajdę się w łazience Najpierw siusiu potem ręce.
Najzdrowsze pod słońcem Podejrzała Anka Janka, Jak pił mleko prosto z dzbanka, I teraz co rano robi tak samo. Mleko zimne czy gorące, Byle gotowane, Najzdrowsze pod słońcem, dla wszystkich wskazane , dla dużych i małych dla starszych i dzieci więc pij tylko mleka ile tylko zmieścisz.
Inscenizacja: Wojna z mikrobami
Mikroby chórem: -My jesteśmy mikroby, Roznosimy choroby, Czaimy się skrycie, Czyhamy na życie.
Wirus: - Gdzie Pani lubi mieszkać, Pani bakterio?
Bakteria: -Za brudnym paznokciem, W niewypranych kocach W kurzu na podłodze , W niemytych owocach, W pierwszych lepszych brudach Wszędzie gdzie się uda A Pan Panie Wirusie?
Wirus: -Na brudnym obrusie W nie umytych rękach, Z daleka od wody. Woda to udręka!
Bakteria; -Zwłaszcza jeśli z mydłem!
Wirus: -Ach mydło obrzydłe! Na myśl samą słabnę z trwogi
Bakteria: -Nie przesadzaj tak, mój drogi Szczęściem dla nas wiele ludzi Zbytnio myciem się nie trudzi Więc choroby kwitną zdrowo…
Mikroby chórem:- Do ataku, marsz, bojowo! My jesteśmy mikroby Roznosimy choroby, Czaimy się skrycie Czyhamy na życie!
Dziecko I -Jak tu duszno!
Dziecko II -Ile kurzu!
Dziecko I -Wpuśćmy tutaj trochę słonka, Niech świeci we wszystkich kątkach!
Dziecko II -Przynieś prędko wiadro z wodą Daj mi szczotkę tę ryżową, A sam zetrzyj wszędzie kurz. Dzieci razem - Do roboty ale już Już kończymy sprzątanie Myjemy się starannie, Bo gdy czystość w koło świeci, Starsi zdrowi, zdrowe dzieci!
wykorzystano wiersze: Elżbiety Burakowskiej
Opracowała: mgr Elżbieta Grad Nauczyciel nauczanie zintegrowane SP. Oleszyce im. Jana Pawła II
|